Deze site maakt gebruikt van cookies. Door verder te gaan ga je hiermee akkoord. Lees onze gebruikersvoorwaarden voor meer informatie.

Sluit

Themadag arbeidsmarkt horeca: behoud van personeel 2 maart 2020

13 feb. 2020

De arbeidsmarkt in de horeca is flink in beweging, het vasthouden van personeel wordt steeds lastiger door de toenemende vraag. Hoe slaag je er als bedrijf in om dit probleem op te lossen of zo ver mogelijk terug te dringen?

Samen met partners KHN Amsterdam, House of Hospitality, SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca), Horecava en de Gemeente Amsterdam hebben we de handen ineen geslagen en organiseren, na een geslaagde eerste editie, een tweede themadag op maandag 2 maart aanstaande in de RAI te Amsterdam.

Behoud van personeel is het centrale onderwerp. Uit de onlangs verschenen arbeidsmarktrapportage horeca 2019 door KHN en SVH blijkt dat het langer vasthouden van personeel de komende jaren topprioriteit is voor de horecabranche. Welke oplossingen liggen voor handen en wat kan jij als ondernemer, leidinggevende of HR medewerker doen om jouw personeel te boeien, behouden en dus langer vast te houden?

Voor wie is het?
Werkgevers, leidinggevenden en HR-medewerkers in de Metropoolregio Amsterdam, zowel eind- als operationeel verantwoordelijken in het horecabedrijf.

Waarom moet ik er naar toe gaan?

  • Inzicht in de arbeidsmarkt van nu en de toekomst;
  • Oplossingen die voor handen liggen;
  • Inspirerende workshops op gebied van behoud van personeel;
  • Inzicht in wat wordt ervaren met goed werkgeverschap;
  • Een informatiemarkt;
  • Het is helemaal gratis!

Wanneer? Maandag 2 maart 2020
Tijd? Aanvang 12.00 uur
Waar? RAI Amsterdam (Elicium, ingang D), Europaplein 24 in Amsterdam

Aanmelden
Deelname is helemaal gratis. Aanmelden kan via KHN Amsterdam.

Programma
Het belooft weer een interessante middag te worden met sprekers: Jeroen Buscher en Ricardo Eshuis waarbij wordt ingegaan op gedragsveranderingen binnen organisaties en arbeidsmarktcijfers, feiten en oplossingen die voor handen liggen. Met een aantal scherpe stellingen zal er een interactieve discussie gevoerd worden.. Daarnaast kan er gekozen worden uit een van de 7 inspirerende workshop/presentaties over onder andere Generatie Z, onboarden & e-learning, verschillende subsidies, effectief communiceren en leven lang ontwikkelen. Tot slot is er een informatiemarkt waar verschillende partijen aanwezig zijn om oplossingen aan te bieden op het gebied van behoud van personeel. Het definitieve programma wordt medio februari bekendgemaakt.

Workshops

  • Effectief communiceren

KHN Workshop effectief communiceren met je personeel; denken in kwaliteiten door Nathalie ter Heide. Tijdens deze workshop krijg je inzichten en tips en tricks hoe je effectief kunt communiceren met je medewerkers en hen optimaal kunt laten functioneren.

  • Onboarden & e-learning: één van de sleutels voor een lager personeelsverloop

Hoe zorg je er voor dat je medewerkers langer aan je bindt? Hoe geef je ze perspectief? Dit begint bij een gedegen onboardingsprogramma. Zet je medewerkers op een erepodium en maak tijd voor ze. Zorg dat ze met plezier bij je werken. Houd ze aan boord! Met deze workshop door SVH krijg je concrete tips en zie je de mogelijkheden rondom e-learning bij jou op de werkvloer. Met de tips en inzichten kan je direct aan de slag om het personeelsverloop tegen te gaan.

  • Ontwikkelingen regelingen en subsidies (WSP)

Heb je moeite met het vinden en behouden van geschikt personeel? Wil je iets meer weten over de landelijke en regionale ontwikkelingen op gebied van leven lang ontwikkelen zoals bijvoorbeeld de SLIM-regeling? De regelingen en subsidies waarvan je gebruik kunt maken zijn afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld van de kandidaten en hun (uitkerings-)situatie, maar ook van de branche van jouw bedrijf en de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) neemt je mee in het oerwoud van subsidieland.

  • Generatie Z

Generatie Z droomt niet maar doet! Zij is de meest diverse generatie ooit, een sterk moraal en rauw in haar handelen. Ben jij als bedrijf al Generatie Z proof? Hoe zorg jij er als bedrijf voor dat jij aantrekkelijk bent en blijft voor deze jongens en meiden. Wil je meer weten over wat deze generatie drijft? Kom en ontdek wat hiervoor nodig is!

  • Skills based Werven (House of Skills)

Veel bedrijven hebben moeite passend personeel te vinden en behouden. In een krappe arbeidsmarkt biedt het werven op basis van skills kansen. Deze manier van werven biedt meer mogelijkheden om mensen te werven en duurzaam in te zetten dan de gangbare methode van werving en selectie op basis van functies, beroepen en/of opleidingen. Het maakt inzichtelijk waar en hoe een match valt te maken tussen de aangeboden skills van werkenden en de gevraagde skills van bedrijven. Het vergemakkelijkt de intersectorale mobiliteit op de arbeidsmarkt. In deze workshop krijg je uitleg over skills en hoe skills zich verhouden tot een vacaturetekst en tot competenties die vaak al in vacatureteksten zijn opgenomen. Concrete voorbeelden van skills gericht werven. Daarnaast goede en bruikbare en aansprekende handvatten voor recruiters/HR-medewerkers/ondernemers om mee aan de slag te gaan.

  • Werken met de Purpose case in kader van talentbehoud

Workshop door Matthijs Bobeldijk (New Business Lab) over het werken vanuit de bedoeling. Het gaat om meer dan het opzetten van een business case rond talentbehoud. De bedoeling staat centraal. Matthijs neemt de deelnemers mee in de uitgangspunten van purpose driven denken. Het biedt ondernemers de mogelijkheid om op een andere manier naar de vraagstukken te kijken en te handelen.

  • Samenwerking tussen horecaondernemers

Hoe kom je tot een succesvolle samenwerkingsaanvraag? Met KplusV wordt ter plekke een voorbereiding getroffen om met betrokken en geïnteresseerde (mkb) ondernemers en andere partners de nieuwe subsidie regeling SLIM van het Ministerie van SZW door te nemen. Wat is de regeling? Welke voordelen biedt het (mkb) ondernemers? Tijdens de workshop is het doel om de eerste stappen te zetten voor een daadwerkelijke aanvraag met aanwezige ondernemers en partners. In deze workshop is het doel om de eerste stappen te zetten voor een daadwerkelijke aanvraag met ondernemers en partners.

We zien je aanmelding graag tegemoet!

Deel dit artikel via

Het geheime ingrediënt dat ben jij.